Mijn Hart Van Ijs - Jen Minkman recensie

26-11-2020

Een eeuwenoude vloek teistert al sinds de middeleeuwen de Oostenrijkse vallei waar Magda woont. Tijdens de carnavalsweek verdwijnen er kinderen, die volgens de legende door een berggeest worden ontvoerd en nooit meer terugkeren. Als Magda's broertje Tobias spoorloos verdwijnt, gaat ze op zoek naar een manier om hem te redden. Jaren geleden is de tweelingbroer van haar vader ook op mysterieuze wijze verdwenen en Magda weigert zich erbij neer te leggen dat de vloek voor de tweede keer haar familie treft.

Om Tobias te redden, moet ze echter sluimerende krachten aanspreken die ze sinds haar vroege jeugd heeft weggestopt. Het hele dorp gelooft dat ze een heks is... en Magda vreest dat de dorpelingen gelijk hebben. Kan ze haar talenten aanwenden om Tobias te redden? En waarom krijgt ze steeds vaker nachtmerries over een heks die in 1586 in de vallei op de brandstapel is beland?

Mijn hart van ijs is een modern sprookje over familie, vriendschap en liefde.

Ik was opslag verliefd op deze cover en kon dan ook niet wachten om in dit prachtexemplaar te beginnen.

Ik kon in het begin niet snel in het verhaal komen. Het begon heel mysterieus, waardoor mijn aandacht wel even werd getrokken, maar om een of andere reden heeft het deze niet kunnen vasthouden.

Wat me volgens mij het meeste tegenhield, was het personage van Magda. Haar personage lag me niet, waardoor ik me ook niet in haar standpunt kon verplaatsen. Dit zorgde voor een grote afstand tussen lezer en personage, in mijn opzicht. Magda leek te veel met zichzelf bezig, en ik had het gevoel dat ze niet tot het uiterste ging voor haar broertje. Zo heeft ze bijvoorbeeld niet het volledige dagboek gelezen, terwijl haar nonkel daar heel veel informatie heeft uitgehaald die hen verder bracht in hun zoektocht naar haar broertje. Dit vond ik raar, vermits ze het dagboek heel de tijd bij haar hield. Dit waren een aantal kleine puntjes in het verhaal bij haar personage waar ik me licht aan irriteerde.

Het verhaal op zich was wel leuk en stak ook wel goed in elkaar. Maar het verhaal lag me spijtig genoeg niet zo. Ik had veel moeite om doorheen het boek te komen en het leek of ik stukken miste in uitleg. Ook had ik met momenten het gevoel dat ik geen Young Adult boek aan het lezen was. Het kwam soms wat kinderlijk en 'braaf' over, waardoor ik snel weer mijn concentratie verloor. Ik ben heel blij dat ik hem gelezen heb, maar het is spijtig genoeg mijn ding niet.


Boek Specificaties:

  • Auteur: Jen Minkman
  • Genre : Young Adult: mythologie
  • Thema's : verdwijning, geesten, heksen, ...
  • Uitgeverij: Hamley Books
  • Publicatie datum: 29/10/2020
  • Omvang: 392 pagina's
  • ISBN- Code: 9789463967457
  • Prijs: € 18,99
  • Waardering: * *

Dankjewel Hamley Books voor dit recensie- exemplaar <3